H2 PRO BUDOVY
APOKS, z.s. je nezávislá, nezisková organizace, jejímž cílem je snaha o řešení, osvětu a sdílení informací v oblasti optimalizace energetiky a spalovacích procesů. Je lídrem v oblasti využití vodíku v energetice budov, kdy aktivně prosazuje technologie využití vodíku v budovách a postupné vytváření prostředí pro obchodní příležitosti. APOKS sdružuje a zastupuje odborníky, organizace a společnosti na poli vodíku pro budovy a hají jejich zájmy. S APOKS jste H2 READY!
Aktuality
Vodíková strategie ČR – Tisková zpráva APOKS – srpen 2024
Vzhledem k výše uvedenému, navrhuje APOKS v rámci první etapy Vodíkové strategie České republiky:
– podpořit a rozvíjet projekty informovanosti odborné i laické veřejnosti;
– podpořit možnost využití vodíku v rámci optimalizace energetické spotřeby budov;
– podpořit stávající využívání zemního plynu (zejména tam, kde nelze jeho náhradu považovat v současné době za ekonomicky nebo technicky smysluplnou);
– podpořit průběžnou výměnu spotřebičů u koncových uživatelů.
10.4.2025 – USA odstoupily od klíčových rozhovorů o lodní dopravě, které by mohly vést k zavádění zelených paliv na bázi vodíku. Trumpova administrativa uvedla, že odstoupila od klíčových jednání s Mezinárodní námořní organizací (IMO) o dekarbonizaci lodní dopravy – o které výrobci zeleného vodíku doufali, že povede k většímu využívání čistých paliv – a pohrozila odvetnými opatřeními za jakékoli emisní poplatky uvalené na americká plavidla. Rozhodnutí přišlo ve formě diplomatické zprávy, kterou USA zaslaly ostatním delegacím IMO v době, kdy se v Londýně konalo zasedání Výboru pro ochranu mořského prostředí (MEPC), které se snažilo dokončit jednání o politických opatřeních do konce tohoto týdne.
10.4.2025 – Dokončena první část národní sítě vodíkových plynovodů ve východním Německu. První část německé národní vodíkové páteřní sítě na východě země byla dokončena a naplněna vodíkemH2. Plynovod o délce 25 km spojuje rozestavěný elektrolyzér o výkonu 30 MW v energetickém parku Bad Lauchstädt s rafinérií společnosti TotalEnergies poblíž města Leuna ve spolkové zemi Sasko-Anhaltsko. Plynovod je již naplněn šedým vodíkem pro testovací účely, ale do konce letošního roku bude do rafinérie přímo dodávat přibližně 2 700 tun zeleného vodíku poháněného větrnou energií ročně.
10.4.2025 – Bruselský dopravní podnik se po několikaletém testu vozidel s palivovými články rozhodl pro bateriový elektrický pohon před vodíkem, aby dekarbonizoval autobusy. STIB říká, že získávání zeleného H2 představuje příliš velkou výzvu na to, aby se zavázala k palivovým článkům pro svou flotilu.
10.4.2025 – Air Liquide se stává prvním německým dodavatelem zeleného vodíku s certifikací RFNBO. polečnost Air Liquide, která se zabývá výrobou technických plynů, oznámila, že její projekt Trailblazer v německém Oberhausenu je prvním projektem v zemi, který byl certifikován pro výrobu zeleného vodíku, který je v souladu s definicí EU jako „obnovitelného paliva nebiologického původu“ (RFNBO). Schéma mezinárodní certifikace udržitelnosti a uhlíku (ISCC), jeden ze tří systémů schválených pro certifikaci zelených molekul na konci roku 2024, použila auditorská společnost DEKRA Certification k posouzení uhlíkové stopy projektu o výkonu 20 MW v celém svém dodavatelském řetězci.
10.4.2025 – Vláda Spojeného království vybrala do užšího výběru 27 projektů zeleného vodíku pro druhé kolo přidělování dotací – ale varovala, že očekává, že developeři dosáhnou „významného snížení nákladů“ ve srovnání s prvním kolem financování, v němž byly garantovány ceny zeleného vodíku ve výši 12 USD/kg. Druhé kolo přidělování vodíku (HAR2), o kterém vláda sdělila , že podpoří kombinovanou kapacitu až 765 MW, zahrnuje projekty, které mají být větší než 50 MW, což je poprvé, kdy byly projekty zeleného vodíku této velikosti vyčleněny pro britské dotace.
10.4.2025 – Přední čínský výrobce elektrolyzérů plánuje postavit novou továrnu v zámoří – ale ne v „drahé“ Evropě. Společnost Tianjin Mainland, která prodává alkalické elektrolyzéry v Číně již více než 30 let, se poohlíží po Středním východě nebo severní Africe pro svůj první zámořský výrobní závod
10.4.2025 – Projekt H2-Fifty o výkonu 250 MW v Nizozemsku, který spolu vývojář BP popsal jako „jedno z největších evropských zařízení na výrobu zeleného vodíku“, je pozastaven, dokud nizozemská vláda nedokončí transpozici aktualizované směrnice EU o obnovitelné energii (RED III) do zákona. Mluvčí dalšího spolu vývojáře projektu, HyCC řekl, že společnost čeká zejména na to, jak vláda uzákoní používání zeleného vodíku, aby splnila cíl, aby 1 % pohonných hmot v dopravě bylo do roku 2030 obnovitelnými palivy nebiologického původu (RFNBO).
10.4.2025 – Evropská vodíková banka (EHB) nedávno zavedla nové pravidlo pro druhou aukci dotací. Toto nové pravidlo omezuje používání elektrolyzérů vyrobených v ČLR na 25 % celkové projektové kapacity, čímž podniká kroky proti obavám, které v posledních letech sílí: zjevné dominanci výrobců ČLR na trhu elektrolyzérů. Stejně jako u všech omezení dovozu levnějších produktů, to, co zdánlivě pomáhá výrobcům, poškozuje spotřebitele.
10.4.2025 – Podle nových údajů analytika DNV si majitelé lodí v březnu objednali 14 nových plavidel schopných provozu na metanolové nebo čpavkové palivo, čímž skončilo období sucha, kdy bylo od začátku roku 2025 objednáno pouze jediné plavidlo poháněné derivátem vodíku. Dvanáct z lodí objednaných minulý měsíc – z nichž všechny jsou dvou palivové, a tudíž schopné jezdit i na konvenční lodní paliva na fosilní bázi – by mělo být schopno používat metanolová paliva, čímž se celkový počet plavidel schopných metanolu buď v provozu, nebo v objednávce dostat na více než 400. A během měsíce byly objednány další dvě plavidla poháněná čpavkem.
10.4.2025 – Začíná zprovoznění prvního úseku vodíkového potrubí, které bude sloužit 300MW zelenému projektu RWE H2. Potrubí je součástí řetězce spojujícího velkovýrobu zeleného vodíku se skladováním v Gronau-Epe. Německý provozovatel ropovodů Nowega začal plnit první 55 km dlouhý úsek plánované vodíkové potrubní sítě v západním Německu molekulami H 2 v rámci uvedení do provozu před zahájením provozu. Plynovod mezi Lingenem a Bad Bentheimem ve spolkové zemi Dolní Sasko je součástí projektu „GET H2“, který byl Evropskou unií označen za důležitý projekt společného evropského zájmu (IPCEI). GET H2 obsahuje 300MW zařízení na výrobu zeleného vodíku, „GET H2 Nukleus“, vyvíjené společností RWE, jehož spuštění je naplánováno na rok 2027 a bude prvním zákazníkem plynovodu.
1.4. 2025 – Německá spolková vláda potvrdila první platbu provozovatelům vodíkových plynovodů, kteří budují první fázi hlavní potrubní sítě H2 v zemi o délce 9 041 km. Vysocí vládní úředníci však také vyzvali k „většímu pragmatismu“ ze strany EU a Německa a k „použití všech barev vodíku“ Platba byla provedena z vládního „amortizačního účtu“, fondu ve výši 24 miliard eur (26 miliard USD), jehož cílem je vyrovnat rozdíl mezi vysokými počátečními investičními náklady na vybudování vodíkové sítě a počátečními nízkými příjmy.
1.4. 2025 – EU schválila plán Německa utratit 5 miliard eur (5,4 miliardy dolarů) na pomoc při dekarbonizaci jeho průmyslu prostřednictvím druhého kola „smluv o ochraně klimatu“ – dvoustranných uhlíkových smluv o rozdílu – na podporu elektrifikace, zachycování uhlíku a používání čistého vodíku. To zahrnuje podporu přechodu na jiné palivo v odvětví cementu a vápna, jakož i přímou redukci železa na bázi vodíku při výrobě oceli. Dotace ve stylu Carbon Contract for Difference znamená, že vláda platí rozdíl mezi cenami CO2 v EU ETS a nabídkou „realizační ceny“ ze strany průmyslových uživatelů, což také zohledňuje dodatečné náklady spojené s přechodem na čistší procesy.
1.4. 2025 – Tři čínští výrobci elektrolyzérů byli jmenováni vítěznými uchazeči o projekt zeleného vodíku a metanolu o výkonu více než 200 MW v severní Číně, přičemž na jejich zařízení podali překvapivě nízké nabídky. O čínských elektrolyzérech se dlouho říkalo, že jsou třikrát až čtyřikrát levnější než ty, které se vyrábějí na Západě v přepočtu na kilowatt, ale výsledky této aukce naznačují, že se mezera mohla rozšířit až na asi šestkrát levnější. Nejnižší z vítězných nabídek – na dodávku alkalických elektrolyzérů, separačních jednotek plyn-kapalina a čisticího zařízení pro projekt „Liquid Sunshine“ společnosti China Coal Ordos Energy Chemical ve Vnitřním Mongolsku v hodnotě 680 milionů dolarů – byla od státní železniční společnosti CRRC Zhuzhou Electric Locomotive Research Institute.
1.4. 2025 – Provozovatel plynovodů Fluxys zahájil výstavbu první fáze belgické národní vodíkové sítě s úmyslem zahájit provoz v příštím roce. Tato první fáze propojí přístavní oblasti Antverp a Gentu přes vesnice Kallo a Zelzate a údajně bude stát 330 milionů eur (356 milionů dolarů).Společnost Fluxys již prostřednictvím belgické vlády získala 95 milionů eur na vybudování této první fáze z fondu EU pro oživení a odolnost po pandemii
1.4. 2025 – Vláda Spojeného království plánuje osvobodit výrobce zeleného vodíku od zelené daně ze spotřeby energie ve snaze vyrovnat podmínky s výrobci modrého vodíkuH2, uvedla včera (ve středu) ministryně financí země Rachel Reevesová. Takzvaný poplatek za změnu klimatu (CCL) platí od roku 2001 a účinně vybírá poplatek od všech spotřebitelů energie, včetně elektřiny a plynu. To by zahrnovalo výrobce zeleného vodíku, pro které náklady na elektřinu tvoří přibližně 70 % konečných měrných nákladů na vodík. Výrobci modrého vodíku, kteří vyrábějíH2 z fosilního plynu a zachycování a skladování uhlíku, jsou však již nyní osvobozeni od CCL pro své hlavní suroviny (i když ne pro svou spotřebu elektřiny), protože plyn, který používají, je klasifikován jako „nepalivo“, tj. používá se spíše pro své chemické vlastnosti než spaluje se na energii.
1.4. 2025 – Průmyslově podporovaný ověřovací program CertifHy udělil oficiální akreditaci třem společnostem technickým kontrolám, která jim umožňuje ověřit, zda výroba zeleného vodíku splňuje přísné požadavky EU. Zelený vodík vyráběný nebo prodávaný v EU musí být kvalifikován jako obnovitelné palivo nebiologického původu (RFNBO), aby měl přístup k dotacím nebo příznivým předpisům. Společnost CertifHy udělila oficiální uznání belgické certifikační firmě Vinçotte, mnichovské společnosti TÜV SÜD a společnosti TÜV Rheinland se sídlem v Kolíně nad Rýnem, aby jim umožnila provádět audity, které vyústí v oficiální validaci RFNBO.
27.3. 2025 – Cestující v okolí Mníšku pod Brdy, Příbrami, Dobříše či Kytína budou mít od konce roku 2025 velkou šanci, že je poveze vodíkový autobus. Vedení Středočeského kraje v čele s hejtmankou Petrou Peckovou za STAN schválilo projekt, kde vodíkový autobus hraje hlavní roli. Za částku přesahující 154 milionů korun pořídí rovnou deset těchto vozidel. Vytvoří tak bezkonkurenčně největší flotilu v České republice, přestože cena vodíkového autobusu je v porovnání s dieselovým dva až čtyřnásobná. Většinu prvotní investice sice pokryjí finanční prostředky získané z evropská dotace, nicméně drahý je i provoz, neboť vodíkový autobus vykazuje náklady na jeden kilometr až 150 korun, zatímco u dieselového je to 40 až 60 korun.
27.3. 2025 – Australská vláda vybrala prvního vítěze pro svůj program Hydrogen Headstart v hodnotě 2 miliard australských dolarů (1,26 miliardy USD): projekt společnosti Copenhagen Infrastructure Partner o výkonu 1,5 GW Murchison Green Hydrogen. Developer během deseti let obdrží až 814 milionů australských dolarů (511,8 milionů dolarů) s platbami za kilogram vyrobeného vodíku. Vzhledem k tomu, že projekt bude produkovat 1,8 milionu tun zeleného čpavku ročně, neboli přibližně 320 000 tun H2, odpovídá to přibližně 0,25 australských dolarů/kg (0,16 USD/kg).
27.3. 2025 – Nový čínský vodíkový elektrolyzér „může snížit náklady na instalaci a údržbu o 60 %“. CPU Hydrogen tento týden nainstaloval první komerční 5MW jednotku svého stroje s „ultra-nízkým zatížením“ za pouhých osm hodin
27.3. 2025 – Tucet členských států EU požádalo Evropskou komisi, aby zmírnila přísná pravidla pro výrobu zeleného vodíku. Na zasedání ministrů energetiky v Bruselu pod záštitou Evropské rady Česká republika představila dokument vyzývající k přehodnocení zákona v přenesené pravomoci (DA) o obnovitelných palivech nebiologického původu (RFNBO), aby bylo zajištěno, že bude „vhodný pro daný účel“. To by mělo zahrnovat přehodnocení klauzule DA o adicionalitě, která nařizuje, že elektrárny na zelený vodík mohou být provozovány pouze s energií z obnovitelných zdrojů, která je v době uvedení elektrárny do provozu mladší než tři roky.
27.3. 2025 – Německý chemický gigant BASF uvedl do provozu největší evropský projekt zeleného vodíku ve svém komplexu Ludwigshafen v jihozápadním Německu. Elektrolyzér PEM o výkonu 54 MW dodávaný společností Siemens Energy má více než dvojnásobnou kapacitu než 24MW elektrolyzér PEM společnosti Yara v Norsku, který dříve držel titul největšího dokončeného evropského projektu zeleného vodíku.
27.3. 2025 – Kontaminovaný vodík vyřadil z provozu 23 autobusů s palivovými články, potvrzuje provozovatel. MPK Poznaň začátkem tohoto měsíce oznámila, že 14 z jejích 25 vodíkových autobusů téměř současně nefungovalo.
27.3. 2025 – Gascade začíná plnit první část hlavní sítě německých plynovodů H2. Očekává se, že plynovod Flow vedoucí ze severu na jih bude uveden do provozu do konce roku. Jedná se o první část plánované německé vodíkové jádrové sítě o délce 9 000 km – která má být dokončena ve třicátých letech 20. století s očekávanými náklady 18,9 miliardy EUR (20,6 miliardy USD) – která bude naplněna H2 .
12.3.2025 – V uplynulém roce rozhodně došlo ke zpomalení těch mega vodíkových projektů v hodnotě miliard dolarů, které pravidelně dominovaly týdenním titulkům. Jak již bylo řečeno, pokud jste si mysleli, že taková grandiózní oznámení jsou nadobro pryč, pak si uvědomte, že několik zemí tuto poznámku zjevně přehlédlo. Například Egypt právě „zahájil projekt výstavby největší továrny na zelený vodík na světě“, „za cenu 17 miliard dolarů“. Pokud bude postavena, „bude se nacházet na ploše 127 kilometrů čtverečních“ na jižním Sinaji a „bude produkovat až 400 000 tun zeleného vodíku ročně“. Elektřina bude plně obnovitelná a „nezávislá na elektrické síti“. Tím, že „využívá sluneční energii během dne a akumulovanou vodní energii v noci“, by elektrolyzéry měly být schopny nepřetržitého provozu.
12.3.2025 – Švédský Metacon prodloužil stávající licenční smlouvu s čínským výrobcem elektrolyzérů Peric, aby mohl vyrábět jeho produkty v dosud nevybudované gigafactory. Zatímco předchozí dohoda umožňovala společnosti Metacon vyrábět a prodávat elektrolyzérové systémy využívající svazky Peric, rozšíření také umožní švédské firmě poprvé vyrábět tlakové alkalické elektrolyzéry Peric interně. Dohoda by mohla společnosti Peric – největšímu čínskému výrobci elektrolyzérů – umožnit obejít omezení EU týkající se čínských dodavatelských řetězců pro projekty zeleného vodíku, které usilují o dotace.
12.3.2025 – Největší evropský provozovatel vodíkových čerpacích stanic (HRS) do konce června trvale uzavře 22 svých německých poboček, čímž se sníží počet HRS dostupných v zemi o více než čtvrtinu. Společnost H2 Mobility uzavře 31. března 11 ze svých čerpacích stanic s kapacitou 700 barů a dalších 11 bude následovat ve druhém čtvrtletí.
12.3.2025 – V 1. čtvrtletí 2025 bude uvedena do provozu vodíková továrna společnosti Plug Power v Louisianě. Společnost Plug Power potvrdila, že vodíková továrna společnosti s kapacitou 15 tun denně má být dokončena v tomto čtvrtletí roku 2025. Tento závod se nachází v USA, konkrétně v Louisianě.
12.3.2025 – Výroba vodíku byla oficiálně zahájena v závodě Marolles společnosti Haffner Energy, který se nachází ve Francii. Vodík se vyrábí z biomasy a společnost již vytvořila plány, že bude schopna dodávat vodík pro komerční využití ještě letos.
5.3. 2025 – Očekávané náklady na rozvoj rozestavěné nizozemské národní vodíkové sítě vzrostly o více než 150 %, z původního odhadu 1,5 miliardy eur na 3,8 miliardy eur (1,57 až 3,99 miliardy dolarů), uvedl ministr nizozemské vlády. Síťový developer Gasunie připisuje vinu mimo jiné tomu, že si uvědomil, že „je možné méně opětovného využití stávajícího plynovodu [než se původně myslelo]“.
5.3. 2025 – Pulzující elektřina do elektrolyzéru může snížit výkon potřebný k výrobě každého kilogramu vodíku na polovinu (studie). Vysílání elektrických pulzů do elektrolyzéru, spíše než stálého proudu, může snížit množství energie potřebné k rozštěpení molekul vody na vodík a kyslík až o 54,43 %, zjistili čínští akademici. Vzhledem k tomu, že elektřina tvoří zhruba 70 % nákladů na elektrolytický nebo zelený vodík, jejich zjištění – publikovaná v recenzovaném vědeckém časopise – by mohla představovat důležitý průlom pro průmysl, který se zoufale snaží snížit výrobní náklady H2. „Tyto výsledky nejen usnadňují optimalizaci stávajících elektrolytických systémů, ale také podstatně zvyšují energetickou účinnost výroby vodíku a zároveň snižují provozní náklady,“ vysvětluje dokument.
5.3. 2025 – Byl zahájen plán společnosti H2Termianls na dodávku vodíku prostřednictvím vodíkového potrubí společnosti Cadent Gas ve východním Londýně. Až bude vodík dodán, bude následně k dispozici pro použití místním průmyslovým společnostem, které se snaží najít příležitosti k dekarbonizaci.
5.3. 2025 – Společnost Honda Motor Co. nyní odhalila svůj nový modul palivových článků nové generace. Jednou z nejpůsobivějších věcí na tomto novém modulu palivových článků je to, že podle společnosti Honda „stojí jeho výroba o polovinu méně a je více než dvakrát odolnější než současný model“.
27.2. 2025 – EU v tomto čtvrtletí dokončí definici nízkouhlíkového vodíku (uniklý dokument). EU dokončí svůj delegovaný akt pro nízkouhlíkový vodík v prvním čtvrtletí roku 2025, jak vyplývá z uniklého dokumentu z připravované dohody o čistém průmyslu. Tento právní předpis by stanovil jasnou definici toho, co se v členských státech EU považuje za „nízkouhlíkový“H2, který by měl nárok na 75% slevu na vstupní a výstupní síťové poplatky podle balíčku dekarbonizace vodíku a plynu, který EU schválila v loňském roce.
27.2. 2025 – H2Global zahajuje druhou aukci zeleného vodíku v hodnotě 2,5 miliardy eur. Výběrová řízení budou financována hotovostí z Německa a Nizozemska, která by mohla dosáhnout až 3 miliard eur.
11.2. 2025 – Podle organizace Hydrogen Europe a 16 dalších obchodních sdružení existuje v Evropské komisi „naléhavá potřeba kontroly reality“, která by řešila „velkou propast mezi strategickou a politickou vizí a tržní realitou“ v EU. Ve společném prohlášení zaslaném Komisi skupiny představují seznam „významných výzev“, kterým čelí průmysl čistého vodíku v Evropě a které brání EU v dosažení jejích cílů H2 – a také několik navrhovaných nápravných opatření.
11.2. 2025 – Ocelářský gigant ArcelorMittal prohlásil, že v současné době neexistuje žádný obchodní důvod pro jeho plánovaná zařízení na zelenou ocel na bázi vodíku – přestože mu v Evropě a Kanadě byly uděleny dotace ve výši miliard eur/dolarů. V oznámení svých výročních výsledků společnost se sídlem v Lucembursku uvádí, že její plány na instalaci zařízení s přímou redukcí železa (DRI) – která by využívala H2 nebo zemní plyn k extrakci železa z rudy namísto vysoce znečišťujícího koksovatelného uhlí – postupují „pomalejším tempem, než se původně předpokládalo“.
11.2. 2025 – Americký výrobce zeleného vodíku Plug Power má spustit to, co tvrdí, že je vůbec prvním týdenním programem spotových cen kapalného zeleného vodíku (LH2) na světě, a již podepsal dohody s některými svými odběrateli o prodeji části svého LH2 na tomto základě, nikoli na základě dlouhodobých smluv.
V rámci nové iniciativy bude platforma pro hlášení cen S&P Platts každý čtvrtek zveřejňovat týdenní ceny kapalného vodíku na základě nabídky a poptávky z výrobních závodů společnosti Plug za předchozích sedm dní.
11.2. 2025 – Globální prodej vodíkových automobilů Toyota v uplynulém roce prudce klesl, protože trh mimo Japonsko se zhroutil. V roce 2024 se na celém světě prodalo méně než 2 000 vozidel Mirai s palivovými články, přičemž domácí trh podpořil výhodný dotační program. Toyota vykázala, že v průběhu roku 2024 bylo na celém světě prodáno pouze 1 778 jejích elektromobilů s palivovými články (FCEV), což je o 55,8 % méně než v předchozím roce.
11.2. 2025 – „Budeme podporovat všechny formy výroby nízkouhlíkového vodíku“: nová belgická vláda. Belgie umožní, aby se zelený H2 používaný při rafinaci ropy započítával do klimatických cílů bez korekčních faktorů, a zároveň plánuje lobbovat u EU, aby uvolnila definici RFNBO. Po sedmi měsících vyjednávání Belgie konečně vytvořila novou federální vládu v čele s Bartem De Weverem z konzervativní Nové vlámské aliance (N-VA), která slíbila podporovat „všechny formy výroby nízkouhlíkového vodíku“. V dokumentu, který nastiňuje politiku nové administrativy, vláda nastiňuje podporu nejen pro domácí plynovody a skladování vodíku, ale také pro spojení se sousedními zeměmi, aby fungovaly jako uzel a monitorovaly ceny energie.
3.2. 2025 – „Německý vodíkový náběh musí být urychlen,“ říká místopředseda strany, který se očekává příští měsíc znovu u moci. V manifestu CDU však nebylo přijato žádné oficiální stanovisko, zatímco vůdce konzervativní strany vyjádřil skepsi ohledně časového harmonogramu pro zelené H2 ve výrobě oceli. Vysocí politici z Křesťanskodemokratické unie (CDU) zdůraznili pokračující podporu čistého vodíku, pokud se po německých federálních volbách příští měsíc – jak předpovídají volební průzkumy, stanou největší stranou.
3.2. 2025 – Toyota snižuje cenu nového vodíkového automobilu v Kalifornii na něco málo přes 15 000 dolarů – s 15 000 dolary za palivo zdarma. Mirai XLE je nyní nejlevnějším novým vozem v USA – po propadu prodejů připisovaném vysokým cenám paliva H2 a rozsáhlým problémům s tankováním. Toyota začala nabízet 70% slevy na prodej svého vodíkového vozu Mirai XLE v Kalifornii, kromě 0% financování až na šest let a 15 000 USD bezplatného paliva H2. Model – který má výrobcem doporučenou maloobchodní cenu (MSRP) 50 190 USD – je nyní k dispozici se slevou 35 000 USD při použití 0% financování, což poskytuje prodejní cenu 15 190 USD. Pokud započteme hodnotu paliva zdarma, představuje to pro kupující náklady ve výši pouhých 190 dolarů.
3.2. 2025 – Byl uveden do pohybu nový plán na přepracování částí rakouského plynovodu pro vodíkovou integraci. Tento projekt vede tuzemský provozovatel elektrické a plynárenské sítě. Plánem projektu je umožnit v budoucnu provozovat dvouvláknový plynovod v Horním Rakousku jako plynovod dvojího užití. To by umožnilo potrubí pokračovat v přepravě zemního plynu v jednom potrubí a současně přepravovat vodík uvnitř druhého potrubí. Dokončení tohoto projektu má potenciál přinést řadu výhod, protože vodíkové potrubí by mělo průměr 40 cm a také by bylo schopné přepravit maximálně padesát metrů krychlových vodíku každou hodinu. Toto číslo by bylo závislé na tlaku, nicméně padesát metrů krychlových by se rovnalo odhadovaným 170 MW, což je kapacita linecké teplárenské elektrárny.
3.2. 2025 – Vzniklo zcela nové strategické partnerství mezi začínající společností HYTING a ebm-papst. Toto partnerství bylo vytvořeno se záměrem vytvořit a vyvinout generátory tepla na vodíkové palivo. Koncept tohoto projektu byl navržen společností HYTING a točí se kolem zjednodušené, bezpečné a efektivní metody výroby tepla přímo z vodíku. Nicméně důležitou součástí tohoto procesu je cílem společnosti HYTING dosáhnout bez nutnosti spalování. V rámci tohoto partnerství obě společnosti dodají své vlastní dovednosti a odborné znalosti a na straně ebm-papst to bude zahrnovat využití jejich mnoha zkušeností, pokud jde o infrastrukturu. To je v rámci projektu žádoucí, protože to může být užitečné pro urychlení vývoje a uvedení portfolia tepelných generátorů společnosti HYTING na trh. Společnost zabývající se technologií vytápění dosud roky prováděla výzkum v oblasti vodíku a jedním z míst, které k tomu využívá, je vlastní vodíková laboratoř, která sídlí v jejím zařízení v Landshutu. Společnosti HYTING se podařilo vytvořit systém vytápění s nuceným oběhem vzduchu (přihlášený na patenty), který běží na odlišném katalytickém procesu, který umožní vodíku a kyslíku ze vzduchu přeměnit se na teplo. Účelem katalyzátoru je působit jako urychlovač reakce a to je důležité, protože zatímco jiný systém by při vytváření tepla spoléhal na spalování vodíku, tento systém, produkovaný společností HYTING, neprodukuje žádné NOx ani jiné druhy emisí. Technologie byla vyvinuta způsobem, který znamená, že jediným vedlejším produktem je voda a kromě toho systém v žádném okamžiku během provozu nepoužívá hořlavé koncentrace vodíku. Již nyní je jasné, že tento inovativní systém je jak modulární, tak vysoce škálovatelný v designu a navíc měl výkony 10-300 kW, což umožňuje konfiguraci systému pro různé aplikace vytápění. Tyto aplikace mohou zahrnovat komerční a obytné budovy nebo dokonce systémy vytápění pro užitková vozidla.
27.1. 2025 – Nadcházející konsolidaci trhu přežijí pouze „nejzdatnější“ výrobci elektrolyzérů a „rok 2025 by mohl být rokem, kdy to všechno začne“, uvádí výzkumný dům BloombergNEF v novém článku. „S příliš mnoha ‚gigafactory‘ a příliš malou poptávkou po jejich produktech budou výrobci elektrolyzérů v roce 2025 pravděpodobně bojovat,“ píše BNEF v poznámce pro předplatitele s názvem Vodík: Na co si dát pozor v roce 2025. „Je jen otázkou času, než se někteří složí nebo budou pohlceni.“ Dokument poukazuje na to, že 92 výrobců elektrolyzérů po celém světě naplánovalo továrny schopné do konce roku 2027 sestavit celkem více než 100 GW svazků elektrolyzérů ročně – ve srovnání s 12 GW instalací v nejoptimističtějším scénáři BNEF.
27.1. 2025 – Ministři pěti zemí včera (úterý) podepsali politickou deklaraci o společném rozvoji 4 000 km dlouhé sítě vodíkových plynovodů, která propojí čisté projekty vodíku v severní Africe se středoevropskými centry poptávky. Deklarace byla podepsána představiteli Německa, Itálie, Rakouska, Alžírska a Tuniska.
27.1. 2025 – Inovační projekty založené na vodíku získaly 3 miliony liber od britské společnosti HyRES. Deset projektů výroby vodíku, skladování, konečného použití a alternativních nosičů ve Spojeném království obdrží podíl ve výši téměř 3 milionů liber. Tento grant je poskytován jako ocenění těmto projektům výzkumným centrem vodíku Univerzity v Bathu.
27.1. 2025 – Norský developer představil plán na „jeden z největších“ projektů na bázi zeleného vodíku na bázi e-metanu. Developer Freija se sídlem v Oslu oznámil plány na výstavbu „jedné z největších“ továren na syntetický metan v Evropě, když si vybral lokalitu o rozloze 150 000 metrů čtverečních ve finském městě Nokia nedaleko města Tampere. Cílem společnosti je vyrábět e-metan ze zeleného vodíku a biogenníhoCO2, což by bylo v souladu s definicí EU „obnovitelného paliva nebiologického původu“ – tj. 70% snížením emisí skleníkových plynů ve srovnání s fosilním palivem.
27.1. 2025 – Velká Británie vypracovala plán ve výši 1,5 miliardy liber na financování výroby zeleného vodíku z výnosů z navrhované daně pro plynárenské společnosti v zemi. Hotovost bude financovat kontrakty ve výši 9 liber za kilogram udělené v rámci programu HAR1, ale nezhorší energetickou chudobu, tvrdí ministerstvo.
27.1. 2025 – S nedávným posunem politické moci v USA vstupuje vodíkový průmysl USA do fáze bezprecedentní nejistoty. Návrat Donalda Trumpa a republikánů k moci přináší jedinečný soubor výzev a příležitostí, které významně ovlivní budoucnost vodíkových iniciativ. Prezident Donald Trump podepsal exekutivní příkaz, který nařizuje všem vládním agenturám, aby „okamžitě pozastavily vyplácení finančních prostředků“ ze dvou vládních zákonů, které vytvořily dotace pro průmysl čistého vodíku. To znamená, že prozatím nelze rozdávat žádné další finanční prostředky žádnému ze sedmi regionálních center pro čistý vodík, kterým Bidenova administrativa přidělila miliardy dolarů podle zákona o investicích do infrastruktury a pracovních místech z roku 2021 (běžně známého jako dvoustranický zákon o infrastruktuře), z nichž všechny nyní obdržely počáteční financování v desítkách milionů dolarů.
24.1. 2025 – Nel dočasně zastavuje výrobu elektrolyzérů ve vlajkové továrně 1GW v Norsku. Jeden z předních světových výrobců elektrolyzérů, společnost Nel, oznámila, že dočasně zastavuje výrobu ve své vlajkové lodi v továrně na alkalické elektrolyzéry o výkonu 1 GW v norském městě Herøya v reakci na pomalejší než očekávaný trh se zeleným vodíkem. „I když dlouhodobý výhled na čistý vodík zůstává silný, musíme dnes učinit některá obtížná rozhodnutí na základě nižšího příjmu objednávek v roce 2024, než se očekávalo. Je to nešťastná situace a je mi líto, že nyní musíme propustit mnoho kvalifikovaných lidí,“ řekl generální ředitel společnosti Nel Håkon Volldal.
24.1. 2025 – Australský start-up podporovaný těžebním gigantem Fortescue má letos postavit pilotní závod na výrobu zeleného vodíku, který bude vyrábět obnovitelný vodík přímo ze slunečního světla a vody, bez použití elektřiny nebo elektrolyzéru. Sparc Hydrogen, společný podnik společností Sparc Technologies, Fortescue a University of Adelaide, tvrdí, že první pilotní projekt na světě pomůže oddělit náklady na výrobu zeleného vodíku od cen energie, které obvykle tvoří přibližně 70 % měrných nákladů na vodík (LCOH).
11.12. 2024 – Výroba elektrolyzérů je obtížná záležitost, zejména pro menší vodíkové hráče, přiznává generální ředitel společnosti McPhy. Odvětví výroby elektrolyzérů zaznamená v nadcházejících letech výraznou konsolidaci, přičemž počet zhruba 50 výrobců mimo Čínu se pravděpodobně zredukuje na přibližně 20, řekl generální ředitel francouzského výrobce elektrolyzérů McPhy. „Můj názor je, že trh může díky konsolidaci posílit,“ řekl Jean-Baptiste Lucas, „a pravděpodobně z 50 [výrobců elektrolyzérů] mimo Čínu jich deset zemře a 20 koupí zbývajících 20. To se musí stát.“ Naznačil také, že pro menší výrobce elektrolyzérů – jako je McPhy – může být obtížnější konkurovat na konsolidovaném trhu.
11.12. 2024 – Reuters Events s hrdostí představuje naši nejnovější bílou knihu: „Průmysl EU je na dobré cestě ke snížení emisí v první vlně projektů.“ Tato komplexní zpráva se zabývá výzvami a příležitostmi průkopnických nízkouhlíkových iniciativ, včetně průkopnických projektů průmyslových gigantů Thyssenkrupp Steel a Heidelberg Materials.
11.12. 2024 – Zelený vodík lze spalovat v naší sklářské peci bez dopadu na kvalitu. Byly zahájeny testy použití zeleného vodíku v průmyslové peci v továrně na výrobu lahví ve Švédsku – a předběžné výsledky naznačují, že použití zeleného H2 nebude mít žádný dopad na kvalitu vyrobeného skla ani na pec. Ardagh Group se sídlem v Lucembursku nahrazuje část fosilního plynu, který používá v peci ve svém zařízení ve švédském Limmaredu, zeleným vodíkem vyrobeným z elektrolyzéru PEM o výkonu 5 MW.
4.12. 2024 – Ve Skotsku byla dokončena účelová domácí vodíková plynová síť. Distributor plynu SGN vybudoval 8,4 km nových plynovodů pro 300 domácností, které se mají zkoušet příští rok. Ve skotské čtvrti Levenmouth ve Fife ve Skotsku byla po více než roce výstavby vybudována první domácí síť vodíkového plynu. Potrubí bude používat distributor plynu SGN pro zkoušku H100 Fife od léta 2025.
4.12. 2024 – Polská vláda představila program ve výši 640 milionů eur (673 milionů dolarů) na podporu vývoje čistého vodíku, jakož i výstavby plnicích stanic H2 a „inovativních dopravních jednotek poháněných vodíkem“. Převážná část těchto finančních prostředků bude vynaložena na dotace na výstavbu projektů zeleného vodíku, s maximální podporou „přibližně 2 miliony eur“ na megawatt. „Dotace se bude vztahovat jak na zařízení na výrobu vodíku, tak na doprovodnou infrastrukturu (mimo jiné včetně obnovitelných zdrojů energie),“ uvedlo ministerstvo klimatu a životního prostředí.
4.12. 2024 – Konference COP29 je za námi. Uprostřed debat o promarněných transformačních vítězstvích by však jeden průlom v klimatickém financování mohl v nadcházejících letech nově definovat globální klimatickou akci. Jde o uhlíkové kredity a globální trh pro obchodování s uhlíkem – to nejsou nové myšlenky. Přesto jejich význam rok od roku rostl. Nyní, po deseti letech vyjednávání, byl konečně zaveden článek 6 Pařížské dohody, konkrétněji Mechanismus pro kredity Pařížské dohody (PACM). Mechanismus uhlíkových kreditů podle Pařížské dohody umožňuje zemím zvýšit ambice v oblasti klimatu a realizovat národní akční plány cenově dostupněji. Identifikuje a podporuje příležitosti pro ověřitelné snížení emisí, přitahuje finanční prostředky na jejich realizaci a umožňuje spolupráci mezi zeměmi a dalšími skupinami, aby tyto činnosti prováděly a těžily z nich. Například prostřednictvím tohoto mechanismu může společnost v jedné zemi snížit emise v této zemi a tato snížení si nechat připsat, aby je mohla prodat jiné společnosti v jiné zemi. Tato druhá společnost je může použít k plnění svých vlastních závazků v oblasti snižování emisí nebo k tomu, aby jí pomohla splnit cíle nulové čisté hodnoty. Úvěrový mechanismus Pařížské dohody může být také zdrojem financování klimatu pro rozvojové země, přičemž část výnosů jde na financování adaptace na vybudování odolnosti vůči nevyhnutelným dopadům změny klimatu.
4.12. 2024 – Evropská unie zahájila druhé kolo své Evropské vodíkové banky (EHB), v rámci níž budou domácím výrobcům zeleného vodíku a jeho derivátů přiděleny dotace ve výši až 2 miliardy eur (2,1 miliardy USD). Druhé výběrové řízení, které navazuje na pilotní program v hodnotě 800 milionů eur, který byl spuštěn na začátku tohoto roku, bude zahrnovat přísnější pravidla pro projekty využívající elektrolýzní zařízení vyrobená v Číně a poprvé bude zahrnovat dva samostatné fondy – rozpočet ve výši 1 miliardy eur financovaný EU pro jakékoli konečné použití a 200 milionů eur vyhrazených pro projekty zaměřené na dodávky paliv na bázi vodíku do námořního sektoru.
4.12. 2024 – Japonsko oficiálně zahájilo svůj dotační program Contracts for Difference (CfD) pro čistý vodík, v jehož rámci budou vládní fondy ve výši až 3 bilionů jenů (20 miliard USD) vynaloženy na zaplnění cenového rozdílu mezi nízkouhlíkovým H2 a ekvivalenty na bázi fosilních paliv.V rámci programu vláda zaplatí rozdíl mezi kolísavou „referenční cenou“ spojenou s fosilními palivy a garantovanou „základní cenou“ (známou také jako realizační cena), kterou by vítězný vývojář zeleného nebo nízkouhlíkového vodíkového projektu obdržel za každý kilogram, který vyprodukuje.
27.11. 2024 – Ve Spojeném království bylo poprvé dosaženo výroby „čistého vodíku“ prostřednictvím zachycování uhlíku. Biorenewables Development Centre, které sídlí na University of York, je první organizací, která vede projekt, který úspěšně využívá biologický proces k výrobě vodíku ve velkém měřítku. Nejen, že projekt bude schopen vyrábět vodík ve velkém, ale také bude schopen současně zachytit oxid uhličitý. Projekt H2Boost je iniciativa, která probíhá v rámci programu inovace vodíku BECCS Ministerstva pro energetickou bezpečnost a Net Zero. Cílem projektu H2Boost je vytvořit komerčně životaschopný a udržitelný proces, který lze použít k výrobě biovodíku z organického odpadu. Jakmile bude počáteční fáze projektu dokončena, další krok zahrnuje, že systém zachytí a znovu použije všechny vedlejší produkty. To znamená, že odpadní materiál generuje extra energii, když prochází anaerobní digescí; kultivované řasy a bakterie zachycují uhlíkové emise. To znamená, že během celého procesu, kterým je výroba vodíku, nic nepřijde nazmar.
27.11. 2024 – Zelený vodík je v Evropě stále třikrát až čtyřikrát dražší než šedý vodík H2. Podle nové zprávy o sledování trhu Agentury Evropské unie pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER) je Evropa daleko od svých cílů pro rok 2030 pro spotřebu vodíku z obnovitelných zdrojů a 100 GW instalované kapacity elektrolyzérů. Agentura uvádí, že v roce 2023 bylo v EU spotřebováno 7,2 milionu tun H2, z čehož 99,7 % bylo vyrobeno z fosilních paliv. Výroba vodíku z obnovitelných zdrojů je v současné době třikrát až čtyřikrát dražší než šedá H2, což odrazuje odběratele od podepisování dlouhodobých smluv bez zásahu vlády, dodává ACER.
27.11. 2024 – Všechny oči upřené na Baku. Konference COP29 v Ázerbájdžánu začala skvěle. V den zahájení COP vyjednavači ratifikovali rámec podle článku 6.4 Pařížské dohody, kterým se zřizuje orgán podporovaný OSN, který má regulovat mezinárodní obchodování s uhlíkovými kredity. Očekává se, že toto rozhodnutí uvolní značné prostředky na financování opatření v oblasti klimatu, z nichž budou mít prospěch zejména rozvojové země. Na to navázaly zvýšené závazky v oblasti financování opatření v oblasti klimatu, přičemž Světová banka a Evropská investiční banka se zavázaly zvýšit úvěry související s klimatem na 120 miliard USD ročně pro země s nízkými a středními příjmy. Asijská rozvojová banka navíc přidala investice ve výši 7,2 miliardy USD a program ve výši 3,5 miliardy USD na boj proti tání ledovců ve Střední Asii a na Kavkaze. V neposlední řadě bylo vyvinuto úsilí o zprovoznění Fondu ztrát a škod, který byl zřízen na COP27 a který by poskytoval finanční pomoc zemím postiženým změnou klimatu. Den před plánovaným koncem konference byl zveřejněn nový návrh klimatické dohody. Návrh nastiňuje dva různé modely financování opatření v oblasti klimatu, které se ubírají velmi odlišnými směry. Neshody ovšem vznikly v otázce, kolik by se mělo klimaticky financovat a kdo by měl v konečném důsledku nést náklady.
27.11. 2024 – ArcelorMittal odkládá konečná investiční rozhodnutí o výrobě oceli na bázi zeleného vodíku kvůli vysokým nákladům. Společnost oznámila, že odloží konečná investiční rozhodnutí napříč svým portfoliem projektů na dekarbonizaci společnosti, včetně elektráren s přímou redukcí železa (DRI) připravených na zelený vodík, původně plánované na instalaci příští rok.
27.11. 2024 – Kanadský projekt zeleného vodíku zkoumá místní odběr jako alternativu k vývozu čpavku uprostřed pomalého rozvoje globálního trhu. Poté, co se v posledních měsících nepodařilo zajistit odběratele v Evropě, World Energy GH2 jedná s investory a odběrateli o společném umístění průmyslových spotřebitelů H2 v projektu Nujio’qonik. Přehodnocuje své plány na prodej zeleného vodíku do Evropy poté, co se nedaří najít odběratele na pomalejším globálním trhu. Společnost nyní zvažuje společné umístění nových průmyslových zařízení k odběru obnovitelné elektřiny a vodíku ze svého zeleného projektu H2 v gigawattovém měřítku ve východní provincii Newfoundland a Labrador – ačkoliv stále hledá evropské kupce.
19.11. 2024 – „Zelený vodík nebude v Evropě v dohledné době stát 2 eura za kilogram – musíme tedy přehodnotit naše politiky?“. Vlajkové lodě politik zaměřených na zelený vodík, které mají stimulovat výrobu, nyní nemusí být vhodné pro daný účel, protože byly navrženy na základě nesprávného předpokladu, že obnovitelný H2 bude nakonec stát kolem 2 eur (2,12 USD) za kilogram, varoval výkonný ředitel společnosti Air Products, která se zabývá průmyslovými plyny. Lieuwe Burger, ředitel pro veřejné záležitosti společnosti Air Products pro severozápadní Evropu, řekl na vodíkové konferenci Wood Mackenzie v Londýně, že možná nastal čas na strategické přehodnocení. „Před třemi, čtyřmi lety Evropská komise, a to i ve Velké Británii, pevně věřila, že zelený vodík bude dnes téměř stejně levný jako fosilní paliva – 2 eura/kg nebo 2 libry/kg,“ řekl Burger. „To se nestalo a nestane se to ani v budoucnu.“
19.11. 2024 – Prodej užitkových vozidel na vodíkový pohon v Číně nyní převyšuje celosvětové nákupy automobilů s palivovými články. Podle korejského analytika SNE Research se počet prodaných FCEV po celém světě za prvních devět měsíců tohoto roku snížil o 17 %, včetně 84% propadu v USA. Prodej užitkových vozidel na vodíkový pohon v Číně převýšil v prvních devíti měsících letošního roku celosvětově nákupy automobilů s palivovými články, uvádí SNE Research. Nová data poskytnutá korejským analytikem ukazují, že od začátku ledna do konce září se v Číně prodalo 5 217 užitkových vozidel, ve srovnání s 4729 vozidly s palivovými články prodanými Hyundai a Toyota (jediní dva dodavatelé mimo Čínu).
19.11. 2024 – „Je nepravděpodobné, že by se majitelé lodí zavázali k dlouhodobému odběru zeleného paliva na bázi vodíku bez další podpory – navzdory mandátům EU“. EU zavedla klíčová pravidla, která mají motivovat k používání zelených paliv na bázi vodíku v letecké a lodní dopravě – ta však sama o sobě nebudou stačit k tomu, aby se projekty obnovitelného vodíku staly financovatelnými, uvedl generální ředitel významného vývojáře zeleného vodíku H2. „Když se podívám na tyto politiky, vidím, že v leteckém a lodním sektoru v Evropě existuje velmi silný signál o záměru dekarbonizovat uměřeným způsobem,“ řekl Brian Davis, generální ředitel společnosti C2X podporované společností Maersk, na vodíkové konferenci Wood Mackenzie v Londýně. „Existují sankce, ale nemyslím si, že to stačí ke změně chování majitele lodi.“
13.11. 2024 – Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová se v předtočeném projevu na summitu o obnovitelném vodíku v Bruselu, který se zdál být navržen tak, aby odlákal vývojáře zpět od stále nejistějšího amerického trhu, motivovala politiky pro rozšíření sektoru zeleného vodíku. Zdůraznila, že 11 rozsáhlých projektů v oblasti obnovitelného vodíku v celé EU již dospělo ke konečnému investičnímu rozhodnutí a zahájila výstavbu. „Abychom to uvedli do perspektivy, Spojené státy zažily ve stejném období pouze dvě taková rozhodnutí.“
13.11. 2024 – Vodík v Číně je výrazně podporován, protože nový zákon jej klasifikuje jako zdroj energie, nikoli jako nebezpečnou chemikálii. Vodík byl poprvé oficiálně klasifikován jako zdroj energie v novém energetickém zákoně, který vytváří pro vodík nová práva a předpisy v oblasti plánování, vývoje, využití, reakce na mimořádné události a skladování. Dříve byl vodík klasifikován jako nebezpečná chemikálie, takže byl právně vázán spíše bezpečnostními předpisy než předpisy o hospodaření s energií. Uznání vodíku jako zdroje energie bude mít podle výzkumného institutu Orange Club Research Institute se sídlem v Šanghaji nejméně pět praktických důsledků pro H2 v Číně.
8.11. 2024 – Dva z nejvýznamnějších analytiků zabývajících se sektorem čistého vodíku reagovali na znovuzvolení Donalda Trumpa velmi rozdílně, zejména pokud jde o to, zda nastupující republikánská administrativa zachová nebo zruší daňové úlevy na výrobu vodíku až do výše 3 USD/kg, které jsou součástí zákona Joea Bidena o snížení inflace (IRA). Murray Douglas, vedoucí výzkumu vodíku ve společnosti Wood Mackenzie, řekl na vodíkové konferenci své společnosti v Londýně: „Náš postoj je takový, že očekáváme, že některé prvky zákona o snížení inflace jsou ohroženy, ale existuje i šance, že vše bude zrušeno.“
8.11. 2024 – Zatímco se odvětví zeleného vodíku snaží vyrovnat s druhým Trumpovým prezidentstvím, po kolapsu vládnoucí třístranné „semaforové“ koalice v Německu – zemi, která je v otázce obnovitelných zdrojů vodíku nejoptimističtější na světě, je na cestě další nejistota. SPD kancléře Olafa Scholze a Zelení vicekancléře Roberta Habecka mají pokračovat jako menšinová vláda, ale průzkumy ukazují, že v očekávaných všeobecných volbách v březnu 2025 pravděpodobně získá moc vůdce opoziční CDU Friedrich Merz, který je pro modrý vodík.
8.11. 2024 – Korejská automobilka Hyundai představila nový vodíkový vůz, který plánuje sériově vyrábět od poloviny příštího roku. Generální ředitel Jae-hoon Chang na propagační akci poblíž Soulu řekl, že sériová výroba Initia „je naplánována na začátek poloviny příštího roku“.
8.11. 2024 – Podle nové zprávy Mezinárodní energetické agentury (IEA) se Čína v příštích deseti letech stane předním světovým dodavatelem elektrolyzérů na globální trh s vodíkem, a to především díky nižším výrobním nákladům. Z dokumentu vyplývá, že zhruba 65-75 % všech elektrolyzérů vyrobených v Číně v roce 2030 bude exportováno, ale že pouze malá část z nich bude instalována v Evropě a Severní Americe.
8.11. 2024 – Veletrh Hydrogen Technology & Carbon Capture Technology Expo Europe úspěšně zakončil svou premiérovou akci v Hamburku, což představuje významný milník od jeho přemístění z Brém. Letošní veletrh, který se konal na prestižním veletrhu Hamburg Messe, zaznamenal rekordní návštěvnost, přilákal 15 000 unikátních návštěvníků, více než 827 vystavovatelů a 250 předních řečníků v oboru.
4.11. 2024 – Německá vládní Spolková síťová agentura schválila navrhovanou „základní síť“ vodíkových potrubí, která by se měla roztáhnout po celé zemi do roku 2032. Nyní může začít výstavba různých ropovodů, které by tvořily hlavní síť, přičemž první z nich by měl začít fungovat již v příštím roce.
4.11. 2024 – Německá vláda udělila více než 1 miliardu eur dotací pěti průmyslovým společnostem, které budou využívat vodík ke snížení emisí ve svých výrobních procesech. Takzvané „smlouvy na ochranu klimatu“ pomohou pokrýt rozdíl v nákladech mezi používáním čistého vodíku a fosilních paliv a také ochrání společnosti před budoucím růstem cen.
4.11. 2024 – S odhadem 150 výrobců vodíkových elektrolyzérů po celém světě – včetně více než 100 v samotné Číně – a vysoce konkurenčním prostředím prostě nebude na trhu dostatek místa pro všechny. Podle Nilse Aldaga, generálního ředitele německého výrobce elektrolyzérů Sunfire, se mnohé zhroutí, zatímco jiné budou koupeny a sloučeny do větších společností. „Myslím, že na trhu [elektrolyzérů] uvidíme významnou konsolidaci, zejména mezi čínskými hráči,“ řekl v rozhovoru.
25.10.2024 – V roce 2023 byl svět svědkem rekordního rozšíření obnovitelné energie. Očekává se, že tato dynamika bude pokračovat i v roce 2024, přičemž se očekává, že do investic do čisté energie potečou biliony dolarů. Ale navzdory působivému růstu obnovitelných zdrojů nadále dominují fosilní paliva, která pokrývají většinu rostoucích světových energetických potřeb. Tato závislost na fosilních palivech přetrvává, i když čistá energie narůstá. Tato pokračující závislost na fosilních palivech je zřejmá v nárůstu emisí CO2 z výroby energie, který dosáhl vrcholu v roce 2023. Tyto poznatky jsou čerpány z výroční stěžejní zprávy Mezinárodní energetické agentury (IEA) World Energy Outlook 2024.
9.10. 2024 – Regulační orgány v současné době zvažují zákaz fluoropolymerů (PFAS). Diskutované zákazy by se týkaly všech materiálů PFAS. Podle definice OECD by se to týkalo více než 10 000 různých výrobků a materiálů. Takový zákaz by měl obrovský dopad na vodíkový průmysl: Nejoblíbenější membrána používaná pro PEM elektrolyzéry a palivové články se nazývá Nafion. Pokud by byly všechny PFAS obecně zakázány, tyto výrobky by již nebyly k dispozici. Další materiál se nazývá teflon, používá se v MEA, GDL a dalších součástech palivových článků a elektrolyzérů. Pokud by byly všechny PFAS obecně zakázány, nebyly by k dispozici ani tyto výrobky. (Perfluorované a polyfluorované alkylové látky (PFAS), které zahrnují více než 4 700 chemických látek, představují skupinu široce používaných uměle vyrobených chemických látek, které se v průběhu času hromadí v lidském těle a v životním prostředí.)
9.10. 2024 – Společnost Statera Energy vytvořila a předložila plány na vytvoření prvního projektu zeleného vodíku ve Velké Británii. Tento projekt bude postaven v Aberdeenshire a bude se jmenovat Kintore Hydrogen.
9.10. 2024 – Vítěz dotací na zelený vodík v pilotní evropské aukci vodíkové banky odstoupil z procesu. Jeden z developerů, kteří v dubnu získali dotace v rámci pilotní aukce Evropské vodíkové banky, z procesu odstoupil, ale šest zbývajících vítězů včera podepsalo příslušné grantové dohody, oznámilo Generální ředitelství Evropské komise pro klima. Celková částka 720 milionů eur (791 milionů dolarů) přidělená 30. dubna byla nyní snížena na 694 milionů eur poté, co se španělský solární developer Benbros Energy rozhodl nepokračovat ve svém projektu H2 JE El Alamillo o výkonu 60 MW ve Španělsku.
9.10. 2024 – Nová pravidla Evropské vodíkové banky, která omezují používání čínských elektrolyzérů na 25 % kapacity v projektech žádajících o dotace, mohou podle výzkumné společnosti BloombergNEF (BNEF) v praxi znamenat zákaz. Nová osmistránková zpráva pro předplatitele BNEF s názvem „Omezení čínských elektrolyzérů je předělem pro vodík v EU“ vysvětluje, že omezení „by mohlo být ještě přísnější, než se zdá“.
9.10. 2024 – První čínská továrna na elektrolyzéry PEM v gigawattovém měřítku má být dokončena tento měsíc. Závod Jiangsu Xingran Technology v Changzhou za 71 milionů dolarů začne od ledna vyrábět až 1 GW svých vysoce účinných strojů na výrobu vodíku ročně.
9.10. 2024 – Toyota na veletrhu Japan Mobility Bizweek prezentuje řadu udržitelných vylepšení – včetně své vize budoucnosti přenosných vodíkových kazet, které by mohly poskytnout „vyměnitelný“ výkon pro palivové články (FCEV) nové generace. Koncept zahrnuje vodíkové kazety, které jsou dostatečně kompaktní a lehké, aby je bylo možné přenášet v ruce. Toyota se domnívá, že tyto znovu plnitelné a obnovitelné kazety by mohly být použity jako výroba elektřiny v palivovém článku pro napájení domácnosti nebo poskytování vodíku ke spalování. Toyota a Rinnai Corporation vystavují na Japan Mobility Bizweek kamna, která přesně toto umí. Podobně by v nouzových situacích mohla být vodíková patrona použita k napájení jakéhokoli použitelného zařízení, například v případě výpadku proudu.
9.10. 2024 – Plány Dánska postavit do roku 2028 vodíkový plynovod do Německa za 2 miliardy dolarů utrpěly ránu, když státní provozovatel sítě stojící za tímto schématem odhalil, že nebude schopen zprovoznit potrubí před rokem 2031 kvůli více než očekávaným „složitostem“ v plánování a ve sladění nabídky a poptávky H2 .
Dánská vláda však zopakovala svůj závazek spolufinancovat plynovodní síť – dva týdny poté, co norský státní Equinor vyřadil obří podmořský plynovod o výkonu 10 GW do Německa kvůli nákladům a omezené poptávce.
4.10. 2024 – Mandáty EU, které donutí průmyslové uživatele vodíku přejít na zelený vodík, odrazují potenciální zákazníky od modrého vodíku, řekl na konferenci vysoký manažer norského státního ropného gigantu Equinor, jen několik dní poté, co firma zrušila hlavní program modrého vodíku H2 v Norsku.
4.10. 2024 – Společnost Origin Energy – jedna z „velké trojky“ australských energetických společností – dnes oznámila, že „má v úmyslu ukončit práce na všech příležitostech vývoje vodíku“, včetně vysoce postaveného, vládou podporovaného vodíkového centra Hunter Valley o výkonu 1 GW v Novém Jižním Walesu, které vyvíjela společně se společností Orica.
4.10. 2024 – Mohl by být Longi dalším čínským výrobcem vodíkových elektrolyzérů, který by v Evropě založil obchod? Manažeři zeleného technologického gigantu naznačují ambice snížit kapitálové výdaje pod tlakem na umístění továren v Evropě. Čínští výrobci elektrolyzérů učinili v posledních týdnech záplavu oznámení o výstavbě nových výrobních zařízení – trend, který se může zvýšit poté, co Evropská unie zpřísnila svá pravidla pro dotované projekty zeleného vodíku využívající elektrolyzéry dovážené z Číny.
4.10. 2024 – Mannheim, Německo. Německá energetická společnost RWE plánuje být do roku 2027 připravena vyrábět zelený vodík pro průmyslové zákazníky ve své plynové elektrárně v Lingenu – a to díky nové elektrárně o výkonu 300 megawattů se třemi elektrolyzéry. Po uvedení prvních dvou stavebních etap do provozu v roce 2022 nyní společnost RWE pověřila poskytovatele průmyslových služeb Bilfinger integrací třetího zařízení na elektrolýzu o výkonu 100 MW, včetně plánování a instalace pomocných zařízení.
4.10. 2024 – EU představila omezení na používání čínských elektrolyzérů ve druhé aukci dotací Evropské vodíkové banky. Nadcházející aukce dotací Evropské vodíkové banky bude vyžadovat, aby uchazeči prokázali, že z Číny může pocházet maximálně 25 % svazků elektrolyzérů, včetně povrchové úpravy, výroby a montáže článkových jednotek. Pravidlo, které bylo zavedeno v konečném dokumentu o podmínkách zveřejněném v pátek, uvádí riziko, že evropský sektor zeleného vodíku bude záviset na vybavení jedné země mimo EU, což ohrozí bezpečnost dodávek. Více než polovina světových elektrolyzérů se již vyrábí v Číně, ale používají se hlavně pro domácí projekty.
4.10. 2024 – EU zveřejnila dlouho očekávaný návrh zákona v přenesené pravomoci o „nízkouhlíkovém vodíku“. Dokument nabízí definice a metodiku pro výpočet emisí z modrého a ze sítě odvozeného elektrolytického H2. Evropská komise zveřejnila návrh zákona v přenesené pravomoci, který stanoví metodiku výpočtu emisí z výroby nízkouhlíkových plynů včetně vodíku, které musí být o 70 % nižší než ekvivalenty fosilních paliv. EU již dříve v červenci letošního roku schválila balíček týkající se trhů s vodíkem a nízkouhlíkovým plynem, jehož cílem je postupně vyřadit fosilní plyn.
4.10. 2024 – Výrobci vodíkových nákladních vozidel Hyzon již nehrozí stažení burzy Nasdaq, ale stále mu hrozí bankrot. Americká společnost oficiálně znovu dosáhla souladu s pravidly akciového trhu po zpětném rozdělení akcií na začátku tohoto měsíce.
2.10. 2024 – „Zelený vodík je jednoznačně upřednostňován“. Ropná společnost Shell zrušila své plány na velký projekt modrého vodíku v Norsku s odvoláním na nedostatečnou poptávku po vodíku vyrobeném z fosilního plynu se zachycenými a uloženými emisemi. „Pokračovat v projektu není nákladově efektivní,“ řekl norským médiím Jan Soppeland, ředitel komunikace Shellu v Norsku. „Trh s modrým vodíkem neexistuje a nic nenasvědčuje tomu, že by byl na cestě k dozrávání. Zelený vodík je jednoznačně upřednostňován.“
2.10. 2024 – Mezi Hyundai Motor Company a Škoda vzniklo nové partnerství. Mezi společností Hyundai Motor Company a skupinou Škoda bylo uzavřeno memorandum o porozumění (MOU). Účelem této spolupráce je zahájit budování ekosystému vodíkové mobility. Memorandum bylo podepsáno během Korejsko-českého obchodního summitu, který se konal v Praze. Byli to Ken Ramírez, výkonný viceprezident a vedoucí globálního obchodu s užitkovými vozy a vodíkem ve společnosti Hyundai Motor Company, a Petr Novotný, generální ředitel skupiny Škoda, kteří podepsali memorandum o porozumění. Základní dohoda uvádí, že se obě společnosti zaměří na vytvoření vodíkové ekonomiky spolu s realizací udržitelného budoucího ekosystému mobility. Kromě toho bude Škoda Group také zkoumat možnosti rozšíření vodíkové mobility, což by zahrnovalo přijetí systémů a technologií vodíkových palivových článků Hyundai.
2.10. 2024 – Plánovaný vodíkový plynovod mezi Norskem a Německem zrušila společnost Equinor.Velký plán oznámený norskou a německou vládou v lednu 2023 na vybudování vodíkového plynovodu mezi oběma zeměmi, jehož prostřednictvím by Norsko posílalo do Německa až 10 GW modrého vodíku ročně, byl zrušen kvůli vysokým nákladům a nedostatku poptávky. Mluvčí norské státní ropné společnosti Equinor, která měla postavit projekt v hodnotě několika miliard eur ve spolupráci s německou společností RWE, uvedl, že plynovod je nejen neživotaschopný, ale související projekt modrého vodíku byl také zrušen.
2.10. 2024 – „Mnoho zemí EU“ souhlasí s tím, že přísná evropská pravidla pro zelený vodík by měla být odložena. Vlivná obchodní asociace Hydrogen Europe podporuje výzvu německého vicekancléře Roberta Habecka, aby byla odložena přísná pravidla EU pro výrobu zeleného vodíku.Habeck, který je také federálním ministrem pro hospodářské záležitosti a opatření v oblasti klimatu, napsal minulý týden Evropské komisi s argumentem, že nařízení o adicionalitě, časovém přizpůsobení a geografické korelaci dohodnuté státy EU v loňském aktu v přenesené pravomoci by měly být odloženy.
2.10. 2024 – V Číně začíná výstavba projektu zeleného vodíku v hodnotě 1,5 miliardy dolarů, který zahrnuje 200 MW elektrárnu vytápěnou H2 pro zálohování sítě a šest vodíkových čerpacích stanic, které budou pohánět 600 kamionů.. Mnohostranný závod čínské automobilky v Sin-ťiangu bude produkovat asi 40 000 tun zeleného H2 ročně a je považován za největší projekt skladování vodíkové energie na světě.
2.10. 2024 – Francouzský výrobce zeleného vodíku zčtyřnásobil tržby v první polovině roku 2024, ale navzdory 100% dodávce a ztrojnásobení zajištěných dotací je Lhyfe stále daleko od zisku. Francouzský výrobce zeleného vodíku Lhyfe oznámil tržby ve výši 1,7 milionu EUR (1,89 milionu USD) za první polovinu roku 2024, což je čtyřnásobek příjmů, které zaznamenal ve stejném období o rok dříve. Firma v současnosti provozuje 12 MW kapacity elektrolyzéru ve dvou lokalitách ve Francii a jedné v Německu.
25.9.2024 – Climate Week NYC. Tento týden je New York tlukoucím srdcem mezinárodní klimatické diplomacie. S tvůrci politik, správci aktiv, klimatickými šampiony ze soukromého sektoru a hlavami států z více než 130 zemí je Manhattan místem, kde se můžete seznámit s nejnovějšími trendy a vývojem v oblasti velkých energetických a zelených financí. Ale Climate Week NYC je víc než jen přednášky a debaty. V kontextu Valného shromáždění Organizace spojených národů poskytuje Climate Week NYC klíčovou platformu pro formování úspěšného výsledku konference COP29 v Baku.
24.9 2024 – St. Cloud použije elektrolyzéry Nel k zahájení výroby vodíku. Pro společnost Nel byl vytvořen plán na dodávku kontejnerového PEM elektrolyzéru MC250 do amerického města St. Cloud. Tento plán bude realizován s tím, že umožní městu začít vyrábět zelený vodík v čistírně odpadních vod.
24.9 2024 – Čínské alkalické elektrolyzéry jsou mnohem, mnohem levnější než zařízení dodávaná evropskými nebo americkými firmami, a to i při zohlednění dodatečných nákladů souvisejících s exportem, podle analýzy společnosti Wood Mackenzie. Výzkumná společnost odhaduje, že alkalické elektrolyzéry vyrobené v Číně a vyvážené do Evropy jsou v průměru o 39 % dražší než ty, které jsou instalovány v čínských projektech. Exportované elektrolyzéry jsou však stále čtvrtinovou cenou zařízení vyráběných západními výrobci.
24.9 2024 – První zelený plynovod ve Španělsku má začít fungovat tento týden. Obnovitelný H2 na ostrově Mallorca má být přepraven do vstřikovacího bodu plynové sítě pro smíchání se zemním plynem. Španělský distributor plynu má podle zpráv v novinách Ultima Hora otevřít první plynovod v zemi na baleárském ostrově Mallorca. Potrubí o délce 3,2 km bude dimenzováno na přepravu 575 tun zeleného vodíku ročně.
24.9 2024 – Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v úterý představila příští sbor komisařů*. Vzhledem k tomu, že změna klimatu je i nadále hlavním pozadím politik EU, Teresa Ribera, zkušená zastánkyně klimatických opatření, byla pověřena vedením „dohody o čistém průmyslu“ EU na podporu zelených společností, zatímco dánský Dan Jørgensen byl jmenován komisařem pro energetiku a bydlení.
Jako vůbec první komisař pro bydlení bude Dan Jørgensen dohlížet na všechny aspekty od energetické účinnosti až po investice a výstavbu. Dán se rovněž bude pevně zaměřovat na snižování cen energií, investovat do čisté energie a zajistit, aby Evropa snížila svou závislost – což je klíčová součást obnoveného zaměření EU na konkurenceschopnost a opakované pozornosti věnované budování dekarbonizované ekonomiky.
24.9 2024 – Saúdská Arábie postaví Vodíkové město: 600 tun denně a nejfuturističtější osmiboká elektrárna.
Saúdská Arábie postaví ve svém megaprojektu NEOM elektrárnu za 8,4 miliardy dolarů. V jednom ze svých futuristických měst megaprojektů NEOM staví něco, co by mohlo být jednou z největších světových elektráren na obnovitelné zdroje energie. V plánu je postavit v saúdskoarabské poušti futuristickou megapolis, ve které bude elektrárna velká, jak megalomanští sní o jejích tvůrcích. Cílem je vyrobit 4 GW obnovitelné energie a pomoci tak vyrobit až 600 tun zeleného vodíku denně . Tento megaprojekt již dosáhl 8,4 miliardy potřebných k jeho vybudování a mohl by být uveden na burzu do konce roku 2026. NEOM Green Hydrogen Company (NGHC) je společný podnik, na kterém se podílí saúdská společnost ACWA Power, americká společnost Air Products a NEOM. Účelem je vyvinout jeden z největších světových projektů obnovitelné energie, který má pomoci Saúdské Arábii při přechodu od ropy k zelené energii. Kromě toho má společnost v plánu zásobovat energií všechna města zařazená do projektu NEOM. Stavba byla zahájena v březnu 2023 . Koncem loňského roku byla montážní hala téměř hotová. Dvě nádrže na čpavek o kapacitě 70 000 tun se už staví a zbývají podle Edmonsona jen první elektrolyzéry, které vyrábí německá společnost Thyssenkrupp Nucera.
15.9. 2024 – Evropské elektrolyzéry se obávají rychlé expanze Číny. Ambice Číny v tomto sektoru již nyní převyšují mnohé z toho, co se plánovalo v Evropě a Severní Americe. Země si klade za cíl produkovat až 200 000 tun čistého vodíku ročně do roku 2025, podle jejího „střednědobého a dlouhodobého plánu rozvoje vodíkového energetického průmyslu (2021-2035), vydaného v roce 2022. Agresivní tlak země na vznikající trh přiměl evropské výrobce elektrolyzérů v červenci k varování, že zelená dohoda pro kontinent musí mít ve svém jádru „vyrobeno v Evropě“.
15.9. 2024 – První tramvajová doprava na vodíkový pohon na světě byla pozastavena kvůli rostoucím nákladům:
Když byla v prosinci 2019 otevřena předváděcí linka moderní tramvaje Gaoming v čínském městě Foshan, vybavená dvěma vodíkovými palivovými články o výkonu 200 kW, byla oslavována jako vůbec první tramvajová doprava na vodíkový pohon na světě. Ale nyní, po čtyřech a půl letech provozu, byla 6,5 km dlouhá trať údajně pozastavena bez časového plánu pro obnovení.
15.9. 2024 – EU se chystá akreditovat CertifHy jako oficiální ověřovací orgán RFNBO.
Zelený vodík vyráběný nebo prodávaný v EU se musí kvalifikovat jako obnovitelné palivo nebiologického původu (RFNBO), aby získal přístup k dotacím nebo příznivé regulaci. Zatím ale neexistují žádné oficiální orgány akreditované ke kontrole nebo ověření, že tomu tak je. CertifHy (podporovaná Clean Hydrogen Partnership) potvrdila, že má svůj technický program schválený Evropskou komisí a je krůček od zajištění své akreditace.
15.9. 2024 – A co zelený vodík, který není kompatibilní s RFNBO? Desítky firem podepsaly dopis požadující jasnost EU. Hydrogen Europe, Yara, ArcelorMittal a Hy24 mezi signatáře, kteří argumentují pro elektrolytický H2 vyrobený z „nefosilní“ elektřiny, jako je jaderná energie. Více než 30 společností a obchodních sdružení podepsalo společný dopis vyzývající Evropskou komisi, aby objasnila pravidla pro elektrolyzéry pracující na „nefosilní“ energii
15.9. 2024 – Mauritánský parlament schválil klíčový zákon o zeleném vodíku, který otevírá dveře miliardovým investicím do projektů obnovitelných vodíků v zemi. Zákon neboli „kodex“ stanoví daňové pobídky a fiskální režim pro výrobce zeleného vodíku v Mauritánii – poskytuje regulační jasnost nezbytnou pro developery, aby mohli pokračovat ve svých projektech v jedné z největrnějších a nejslunečnějších afrických zemí. Legislativa byla oficiálně schválena parlamentem a nyní čeká na oficiální zveřejnění.
8.9. 2024 – Za pouhé dva týdny se v New Yorku uskuteční největší každoroční klimatická událost svého druhu na světě. Od 22. do 29. září využijí hodnostáři, vedoucí představitelé průmyslu, hlavy států a správci aktiv Valné shromáždění Organizace spojených národů jako pozadí pro diskusi o nejnaléhavějších světových klimatických problémech a připraví půdu pro úspěšnou konferenci COP29 v ázerbájdžánském Baku.
8.9. 2024 – Členské státy EU musí zavést pobídky, které pomohou „průmyslu“ splnit jeho cíl 42 % vodíku do roku 2030, říkají nové pokyny Podle nových pokynů vydaných Evropskou komisí musí 27 členských států EU zavést pobídky, které jim pomohou dosáhnout dříve dohodnutých cílů EU pro používání zeleného vodíku a jeho derivátů průmyslovými uživateli H2.Nový 15stránkový dokument se snaží objasnit pravidla a předpisy stanovené loňskou směrnicí o obnovitelných zdrojích energie, která požaduje, aby členské státy zajistily, že alespoň 42 % vodíku používaného v „průmyslu“ do roku 2030 bude zajišťovat „obnovitelná paliva nebiologického původu“ (RFNBO) – termín EU pro zelený vodík a jeho deriváty – do roku 2035 vzroste na 60 %.
4.9. 2024 – EU zavede v příští aukci dotací na zelený vodík protičínská kritéria „Made in Europe“ pro elektrolyzéry. EU se chystá zavést „explicitní kritéria“ ve prospěch používání evropského vybavení v projektech zeleného vodíku, které získávají dotace v rámci aukčního systému vodíkové banky bloku, oznámil včera evropský komisař pro klimatickou akci Wopke Hoekstra. Včerejší oznámení bude mít nevyhnutelně obrovský dopad na toto odvětví, a to jak v Evropě, tak mimo ni. Ale zatímco evropští výrobci elektrolyzérů uvítali prohlášení komisaře pro klima Wopke Hoekstry, mezi vývojáři panují obavy, že tento krok nedosáhne o mnoho více než zvýšení nákladů na již tak drahý obnovitelný vodíkH2.
4.9. 2024 – Urychlení ekonomiky čistého vodíku v Latinské Americe – Světové ekonomické fórum. Tato zpráva zkoumá, jak může Latinská Amerika využít své bohaté solární, větrné a vodní zdroje, aby se stala klíčovým hráčem na globálním exportním trhu čistého vodíku, a zároveň pomáhá řešit obavy o energetickou bezpečnost a řídit ekonomický růst v celém regionu. Země v regionu mají různé krátkodobé a střednědobé strategie a ambice pro čistý vodík. Jako takové mohou následovat jednu ze tří potenciálních cest: čistí exportéři, místní dekarbonizátori nebo zaměření hráči. Zpráva profiluje pokrok sedmi předních zemí na těchto cestách:
- Argentina a Chile
demonstrují ambice stát se čistými vývozci, přičemž Chile ukazuje potenciál vyrábět do roku 2050 nejlevnější zelený vodík na světě. - Brazílie, Kolumbie a Mexiko se zaměřují na místní dekarbonizaci používáním čistého vodíku ke snížení národních emisí, například v odvětvích, které je těžké snižovat.
- Panama a Uruguay jsou příklady zaměřených hráčů, kteří se zaměřují na vývoj čistého vodíku do konkrétních odvětví, jako je námořní doprava a kamionová doprava.
4.9. 2024 – Slíbená budoucnost Ameriky na vodíkový pohon se zastavila kvůli daňovým úlevám. Dva roky poté, co významný klimatický zákon prezidenta Joe Bidena slíbil nastartovat výrobu zeleného vodíku pomocí štědrých daňových úlev, společnosti stále nevědí, kdo bude mít nárok. Investice v miliardách dolarů jsou v důsledku toho na vedlejší koleji. Bidenova administrativa vidí zelený vodík jako kritickou součást energetického přechodu, způsob, jak vyčistit těžký průmysl, který nemůže snadno fungovat na elektřinu. Ale rodící se vodíková ekonomika byla paralyzována čekáním na konečná pravidla pro klíčovou daňovou úlevu, která poskytne až 3 dolary za každý kilogram vyrobeného paliva.
30.8. 2024 – Více než 90 % vodíku má být použito pro výrobu chemikálií (9,96 milionů tun), přičemž pouze 2,7 % se zaměřuje na využití H2 jako paliva pro přímou dopravu (289 900 tun), 3 % na výrobu energie a skladování energie ( 331 400 tun) a 3,8 % pro „jiné aplikace“, jako je výroba kovů a elektronika (416 000 tun).
30.8. 2024 – Počet projektů zeleného vodíku ve vývoji v Číně přesáhl 500, přičemž jejich kumulativní výrobní kapacita je nastavena na přibližně 11 milionů tun, uvádí Orange Research Institute se sídlem v Šanghaji.
27.8. 2024 – Společnost ArtIn Energy uzavřela monumentální kontrakt na zelený vodík v hodnotě 25,4 miliardy dolarů, který má snížit emise CO2 o 25,5 milionu tun. Společnost ArtIn Energy oznámila podpis historické smlouvy na výstavbu 876 megawattů zařízení na výrobu zeleného vodíku v hodnotě 25,4 miliardy USD. Tento monumentální projekt představuje největší smlouvu na zelený vodík v historii Ameriky a posiluje pozici společnosti ArtIn Energy v čele sektoru obnovitelných zdrojů energie. Tento projekt má být významným milníkem v přechodu na udržitelnou energii, protože využije sílu zeleného vodíku ke snížení emisí uhlíku a podpoře čistší a zelenější budoucnosti. Kapacita 876 megawattů přispěje nejen k energetické nezávislosti, ale také vytvoří stovky nových pracovních míst a podpoří hospodářský růst v regionu.
27.8. 2024 – Biorafinerie pro oběhové hospodářství průmyslových odpadních toků. Státní tajemník pro životní prostředí Dr. Andre Baumann otevřel SmartBioH2 – Předváděcí závod BW v Rheinfeldenu (Baden). Biorafinerie byla vybudována v průmyslovém areálu společnosti Evonik v rámci projektu koordinovaného Fraunhoferovým institutem pro mezifázové inženýrství a biotechnologii IGB. Využívá oplachovou vodu a zbytkové materiály vzniklé při výrobě k výrobě „zeleného“ vodíku a organických surovin pomocí dvou propojených biotechnologických procesů. Testovací operace nyní začínají v reálných podmínkách.
27.8. 2024 – Financování skotské vlády ve výši 3,1 milionu liber podpoří výstavbu nového regionálního centra ve Speyside. Financování skotské vlády bude dorovnáno společností Storegga – s investicí v celkové výši 6,2 milionu liber. Očekává se, že postupný vývoj společnosti Storegga bude do roku 2032 produkovat přibližně 200 MW zeleného vodíku, což odpovídá výrobě dostatečného množství vodíku pro vytápění více než 8 000 domácností. Očekává se, že po úplném zprovoznění ušetří nové centrum přibližně 190 000 tun CO2 ročně. To odpovídá 35% poklesu výchozích emisí skotského odvětví whisky v roce 2018 nebo stejnému množství jako odstranění přibližně 135 000 automobilů ze silnic ve Skotsku. Zelený vodík se vyrábí štěpením vody na vodík a kyslík pomocí obnovitelné energie a lze jej použít jako palivo pro dopravu, komerční a průmyslové vytápění nebo skladovat pro uspokojení budoucí poptávky. Zelený vodík vyrobený ve Speyside poskytne palivo a energii více než 40 průmyslovým lokalitám v celém regionu, včetně palíren whisky a lihovarnických dopravců – čímž podpoří dekarbonizaci odvětví.
27.8. 2024 – Nejúčinnější typ elektrolyzéru se nazývá SOEC – Solid Oxide Electrolysis Cell. Jeho účinnost je daleko nad PEM nebo jinými elektrolyzéry, což jej činí velmi atraktivním. Úroveň vyspělosti je však spíše „výzkum a vývoj“ nebo „demonstrace“ namísto „Komerční ve velkém měřítku“. Zatímco největší PEM nebo alkalické elektrolyzéry v oboru jsou ve třídě 100+ MW, systémy SOEC jsou spíše ve třídě 100+ kW nebo jednociferných MW. A i když je hlavní výhodou vysoká účinnost, má svou cenu: provozní teplota SOEC je vysoká (obvykle mezi 600-900 °C). To znamená, že jsou zapotřebí speciální materiály a že jejich zapínání a vypínání několikrát denně není preferovaným provozním režimem. Vedoucím vědcem pro SOEC je Rob Braun, významný profesor na Colorado School of Mines a ředitel postgraduálního programu Mines/NREL Advanced Energy Systems.
25.8. – 2024 – Egyptská vláda představila vizi výroby 1,5 milionu tun čistého vodíku do roku 2030. Egyptská vláda oznámila zveřejnění strategie čistého vodíku, která předpokládá, že do roku 2030 bude ročně vyprodukováno nejméně 1,5 milionu tun čistého vodíku. Strategie stanoví ústřední scénář 1,4 milionu tun nízkouhlíkového vodíku ročně vyváženého do potenciálních poptávkových center, jako je EU a Japonsko, a přibližně 100 000 tun ročně vyrobených pro domácí spotřebu do začátku příštího desetiletí.
24.8. 2024 – Plynárenská přepravní síť může být přepracována na 100% vodík, skončil tříletý test „reálného života“. Zařízení „globálně první“ ukázalo, že vodík unikal pouze z aktiv, ze kterých unikal také zemní plyn, říká britský provozovatel National Gas. Tříletý projekt, který testoval, jak by se stávající plynový přepravní systém vyrovnal s vodíkovými směsmi a 100% vodíkem, dospěl k závěru, že „neexistují žádné velké překážky pro přeměnu naší sítě na přepravu vodíku“, uvedl britský operátor National Gas Transmission (NGT). která studii zadala.
23.8. 2024 – Společnosti TotalEnergies a RWE přijímají konečné investiční rozhodnutí o holandském projektu větrné energie z větru na vodík
Francouzský ropný gigant přebírá 50% podíl ve společnosti OranjeWind o výkonu 795 MW a využije výstup k napájení pobřežních elektrolyzérů, které budou produkovat zelený H2 pro jeho rafinérie
22.8. 2024 – Nizozemská vláda uspořádá od 15. října do konce tohoto měsíce již dříve oznámenou aukci v hodnotě 1 miliardy EUR (1,1 miliardy USD) na dotace na podporu investičních a provozních nákladů na projekty zeleného vodíku. Maximální částka, se kterou může jeden projekt odejít, je 50 % z rozpočtu.
„Spojujeme odborníky pro vodíkovou revoluci v energetice budov.“
Přidejte se k nám! Kontaktujete nás na info@apoks.cz
Partneři projektu H2 PRO BUDOVY
H2 provozovna – vzdělávací centrum
– možné využití vodíkových technologií pro vytápění budov
Cílem projektu je seznámit širokou veřejnost s možnostmi využití vodíkových technologií pro vytápění objektů, a to jak samotným vodíkem, tak směsí vodíku a zemního plynu. Bude vytvořen kompaktní prostor s osazenými funkčními spalovacími spotřebiči a workshopovou místností, kde se bude moci veřejnost aktivně zapojit do seznamování s touto problematikou a kde bude možné vysvětlit vodíkové aplikace tak, aby byly hmatatelné a snadno pochopitelné.
Za podpory:
H2 HEATING 2025 VODÍKOVÁ KONFERENCE
– Využití vodíkových technologií v oblasti vytápění budov
5. června 2025 wellness hotel STEP – Praha
Již 2 proběhlé ročníky H2 HEATING 2023, H2 HEATING 2024
Pokud vás zajímá, po jaké cestě jdeme, jaké překážky zdoláváme a zda dojdeme k cíli, rádi vás přivítáme na třetím ročníku konference H2 HEATING.
– Chceme navázat na předchozí ročníky a seznámit posluchače s vývojem reálných projektů v České republice a v zahraničí, které jsou zaměřeny na možnosti využití vodíku v budovách.
– Své přednášky a prezentace opět připraví odborníci z oboru, s patřičnou praxí a zkušenostmi.
– Promluví zástupci výzkumných organizací a výrobců technologií, kteří vysvětlí uplatnění svých zařízení v praxi a dáme slovo i zástupcům státní správy a oborových organizací.
– Získáte přehled o možných variantách řešení využití vodíku pro vytápění, protože se budeme věnovat, jak procesu přimíchávání vodíku do zemního plynu, tak i kompletnímu procesu, od výroby, přes skladování, až po možnosti využití vodíku pro dosažení úplné nebo částečné soběstačnosti budov i urbanistických celků.
– Můžete se těšit na ucelené informace zaměřené na reálné zkušenosti, přátelskou a uvolněnou
atmosféru i příležitosti pro navázání nových kontaktů.
HYDROGEN GROUP
V roce 2021 byla z iniciativy neziskové organizace APOKS z.s. založena neformální platforma HYDROGEN group, která si dala za cíl vytvářet know-how v oblasti využití vodíku nebo obecně paliv s příměsí vodíku, a to především v oblasti vytápění budov a je cílena na využití vodíku pro částečnou nebo úplnou náhradu zemního plynu v energetických spalovacích zdrojích, přičemž těžiště programu je zejména v oblasti vlastního spalovacího procesu a odvodu zplodin, především z pohledu finálního uživatele.
Členy Hydrogen group jsou:
H2 dům – využití vodíku v energetice budov
– výroba, distribuce, skladování a využití vodíku
Cílem tohoto projektu je vytvořit mezinárodní konsorcium, které realizuje projekt komplexní vodíkové technologie, která umožní vytápět novostavbu velikosti RD vodíkem. Vodík se zde vyrobí elektrolýzou z vody za pomoci energie ze solárních panelů, následně se uskladní a bude využit pro potřeby vytápění, ať už technologií power to gas, nebo technologií power to power za použití palivového článku.
Měření emisí a kontrola spalinových cest
– příprava pro zavádění blendu vodíku se zemním plynem
V projektu společnosti GasNet s.r.o. jsme realizovali měření emisí spalin a kontroly spalinových cest v obci Hranice. Naším cílem bylo zkontrolovat připravenost a bezpečnost současných spalinových cest na blend vodíku se zemním plynem a získat data z měření emisí, které nám dají možnost kvantifikovat úspory CO2, CO a NOx po příměsi vodíku.
Realizováno za finanční podpory Karlovarského kraje
Problematiky připravenosti OPZ na blendy vodíku
Připravenost odběrných plynových zařízení na možnost spalování blendu vodíku se zemním plynem.
Studie realizovaná pro Český plynárenský svaz